Den friska fjäll-luften motverkar INTE gäspningar...




För mig har alltid gäspning betytt att man är trött o ha för lite syre i hjärnan. O hur kommer det sig då att man kan stå ute, i den friska friska kalla fjälliska luften o gäspa hundra gånger efter varandra?
Va faktiskt tvungen att googla det, förlåt världen men jag lovar att jag ska göra nått gott för mitt "brott".

Fakta:
Man gäspar oftast för att man är trött men även om man är UTTRÅKAD, nervös, har druckit alkohol eller har tagit lugnande medel.
När man gäspar fyller man lungorna med luft så att de inte ska falla samman, det flödar även mer blod till hjärtat. 

Hur kommer det sig då att när jag gäspar, så gäspar personen bredvid nästan garanterat den med?

Jo gäspningar tvingar ofta fram en reflex hos personer som ser gäspningen, och leder till att även de börjar gäspa.

Oj vad sjukt, kollade på bilder på personer som gäspar, vad tror ni händer?
Jo jag gäspar!!!

Testa själv vet ja.

Nani time, natti natti.

/madollan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0