Morot&keso bröd!

Morot&Keso bröd - brytbröd



50 g jäst
5 dl ljummet vatten
4 dl finriven morot
250 g keso
2 tsk salt
1 msk olja
5 dl grahamsmjöl
ca 10-15 dl vetemjöl

Följ receptet ovan och gör degen!

(för er icke bakvana människor gör följande: )

  • Smula sönder jästen,
  • låt jästen lösas i vattnet , 37 grader
  • blanda i de rivna morötterna och keson
  • sedan saltet och oljan
  • blanda i mjölet, tag inte allt på en gång
  • knåda till en smidig deg

Ta fram en plåt, smörj in den med lite olja/smör.
Bred ut degen i plåten och skåra degplattan i rutor (ca 25 stycken)
Låt jäsa under en duk i ca 30 min, ej i drag
Gädda i mitten av ugnen i ca 25 min.
Låg svalna på galler och serveras sedan med ost o marmelad!

Underbart gott bröd! (fråga mig, jag vet, åt det i ca 4 månader i Sälen)

Lycka till!:)

       
      


Cut Copy - Time Stands Still
 



Kommentarer
Postat av: Anonym

sälen brödet number one! :D

2008-07-15 @ 21:02:43
Postat av: Anna

oj glömde skriva att de var från mej innan =) haha minns du när jag skulle vara lika duktig som du och baka eget frukostbröd och de blev typ mjukt knäckebröd av hela plåten :S illa!

2008-07-15 @ 21:05:33
Postat av: emelie

puss!

2008-07-15 @ 22:57:54
URL: http://lekkereding.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0