Fridas kardemummakaka, för dig Anna!

Fridas Kardemummakaka




3 dl vetemjöl

1 ½ dl socker

1 ½ tsk bakpulver

1-2 msk kardemumma, malen eller stött

150 g margrin (ej smölt!), gärna rumsvarmt

1 ½ dl mjölk, gärna filmjölk(kakan blir godar med filmjölk)
Kanel och pärlsocker

  

  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Smörj och bröa en stekpanna (eller form) med ca 22 cm diameter
  3. Blanda i en skål vetemjöl, socker, bakpulver och kardemumma.
  4. Lägg i margarinet (får ej smältas) och pressa det med en vanlig gaffel (ej trä)
    mot bunkerns kant, tills det hela är som en smuldeg (margarinet i små,små klumpar som sedan smälter i ugnen och gör kakan saftig)
  5. Tillsätt mjölken (gärna filmjölken) och rör med en träsked tills allt blandat sig. Rör minsta möjliga. Smeten är och ska vara ganska lös och kladdig.
  6. Häll smeten i stekpannan och strö på lite kanel och pärlsocker.
  7. Grädda kakan ca 30 min på nedersta falsen med ventilen öppen. Låt den stå ett par min och vält sen, med hjälp av ett lock, upp kakan direkt på det fat kakan skall serveras på. Ingen handduk över.

  

  

Lycka till söta Anna Schillan och alla andra som gör ett försök!
Det är lätt värt det,sjuukt god, Anna du vet,
det vet jag efter att du åt upp en hel kaka själv
(en hel stor kaka för fler än 1 person, haha)


Kommentarer
Postat av: Anna

japp, fast jag åt faktikst inte upp allt, ni åt juh en varsin bit och sen åt ja inte allt på samma da, utan den sista biten tog jag faktikt med och åt på jobbet! sådese, men sjukt gott vare när man satt i nordpolenhuset! Bara så du vet de ;)

däremot åt ja juh upp en kladdkaka själv hahahahaha

2008-07-01 @ 23:02:03
Postat av: emelie

fritta, lite dålig uppdatering här nu tycker jag!

2008-07-07 @ 21:26:35
URL: http://lekkereding.blogg.se/
Postat av: frida

empy, jag lovar att jag ska bättra mig. lägga in lite bilder så du vet vad som händer här hemma:)

2008-07-10 @ 22:25:08
URL: http://madollan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0